Candles Of Hope Uganda är en ideell organisation som engagerar sig för att förbättra livet för de mest utsatta och sårbara människorna i Uganda. Genom olika projekt och initiativ adresserar organisationen socioekonomiska utmaningar och främjar samhällets välmående. I Sverige stöttar EtC Candles of Hope genom att gymnasielever driver projekt vars strävan är att ge över 2000 flickor i Kabale och Kasese-distriktet möjligheten till utbildning genom att täcka skolavgifter, erbjuda näringsriktiga luncher och tillhandahålla nödvändiga läromedel. Denna satsning hjälper dessa unga individer att utveckla sina kunskaper och kompetenser samtidigt som de bidrar till samhällets utveckling.
Nolitj är en webbplats som sprider kunskap om lärande och undervisning. Senare i år lanseras även en läromdelsportal för gymnasiet där so-inriktade ämnen är först ut att publiceras. På webbplatsen kan lärare och skolintresserade ta del av metoder och strategier för att öka elevers lärande. En av EtC:s käpphästar och vår vision är att rön om lärande och läromedel för elever ska vara kostnadsfria för skolor. Att alla elever i Sveriges skolor ska ha tillgänglighet till kvalitativa läromedel är på sikt en fråga om demokrati. Vi är utöver ideella krafter därför beroende av sponsorer och medlemmar i EtC för att finansiera utvecklingen av webbplatsen och läromedlen.
Grace Villa är en organisation som för 10 år sedan grundades av Ruth Ndyabahika. De hjälper utsatta unga tjejer i Uganda genom bland annat utbildning och hälsa. De hjälper just nu över 200 tjejer varav 24 av dem bor på Grace Villa. Uganda har det högsta antalet tonårsgraviditeter i subsahariska Afrika. Väldigt många av dessa unga tjejer utsätts för livshotande saker från dagen de föds. Dessa orsakas av fattigdom, diskrimination, brist på utbildning, brist på näring, inget skydd och våld. För att motverka detta har Grace Villa bildats, just för att stötta dessa unga tjejer och skapa en trygg plats. EtC:s mål är att stötta detta projekt för att hjälpa fler tjejer i Uganda att få skydd, bra hälsa och utbildning.
EtC är i uppstarten av projektet “Uganda Her Future”. Det är ett elevdrivet projekt som EtC tillsammans med vår ugandiska partner Franco arbetar med. I Sverige drivs Uganda her Future av fem tjejer, Anna, Filippa, Ebba, Sara och Wilma som alla går på gymnasieskolan YBC i Stockholm. Flickor i Uganda har inte samma tillgång till mensskydd som i Sverige. Detta leder till att de i stor utsträckning stannar hemma under menstruationen eller i värsta fall hoppar av skolan. 22 procent av alla ugandiska flickor hoppar av skolan på grund av menstruationen och 86 procent stannar hemma under menstruationen. Anledningen är att mens inte är lika avdramatiserat som i Sverige utan istället är kopplat till rädsla, tabu och skam. Målet är att kunna hjälpa 200 tjejer med bindor som räcker till 12 månader.
Emma & Therese Children’s Project (ETCP) är en icke-vinstdrivande organisation som arbetar för föräldralösa och andra utsatta barn i staden Kabale i Uganda. Organisationen grundades 2011 och strävar efter att återförena barn med sina familjer, men även ge dem som inte har någon familj ett tryggt hem fyllt av kärlek, respekt och omtanke.
ETCP hade ett barnhem där man på flera sätt arbetat för att barnen skulle ha det så bra som möjligt. På grund av ekonomiska skäl har barnhemmet tvingats lägga ned delar av sin verksamhet. Organisationen stöttar fortfarande barn med pengar för att de ska kunna fortsätta att gå i skolan.
För att hjälpa organisationen genom denna tuffa period har EtC tillsammans med elever på YBC försökt hitta sätt att hjälpa till. Bland annat försöker vi få heltidssponsorer men vi samlar också in kläder och studiematerial till barnen.
Bert Jonsson, docent i psykologi, och Lars Nyberg, professor i psykologi och neurovetenskap, har skrivit boken Testbaserat lärande (2020). I boken redogör de för den evidens som tester har för att få kunskaper att fästa i långtidsminnet. Vi som står bakom den här webbplatsen har själva använt tester i olika former i vår undervisning. En fördel när tester endast används för att få elever att lära är att jag som lärare inte behöver bedöma elevernas testsvar. Tester är utöver en bra lärstrategi även ett sätt att på sikt få eleven att kunna värdera sitt eget lärande och ta ett ökat egenansvar. Eleven tränas i att själv kunna bedöma testernas resultat och vid behov gå tillbaka för att fånga upp det denne missat. Viktigt att tänka på när det gäller tester är att de inte bara görs en gång, utan att samma kunskaper testas om och om igen, men med längre tidsintervaller mellan gångerna. Att minnas handlar nämligen lika mycket om att glömma. Det måste alltså, och som nämns under presentationen av spridningsstrategin, finnas en glömskeperiod för att framplockningsmetoder ska vara effektiva. I framplockningsguiden kan du ta del av hur tester kan utformas på flera olika sätt.
Nolitj är en webbplats som sprider kunskap om lärande och undervisning. Senare i år lanseras även en läromdelsportal för gymnasiet där so-inriktade ämnen är först ut att publiceras. På webbplatsen kan lärare och skolintresserade ta del av metoder och strategier för att öka elevers lärande. En av EtC:s käpphästar och vår vision är att rön om lärande och läromedel för elever ska vara kostnadsfria för skolor. Att alla elever i Sveriges skolor ska ha tillgänglighet till kvalitativa läromedel är på sikt en fråga om demokrati. Vi är utöver ideella krafter därför beroende av sponsorer och medlemmar i EtC för att finansiera utvecklingen av webbplatsen och läromedlen.